Gästriklands Tidning ökar

Bertil Pettersson är vd för medieföretaget Sveagruppen. Foto: Jan Å Johansson
Textstorlek:

Nu är det fler som läser Gästriklands Tidning. Förra året ökade tidningens upplaga med cirka 100 exemplar, eller 6,3 procent.
Senaste upplageredovisningen från Tidningsstatistik AB visar att dagspressen fortsätter tappa läsare. Men Gästriklands Tidning är ett undantag, liksom våra systertidningar inom mediaföretaget Sveagruppen.
 

Siffrorna är verkligen uppseendeväckande. Sveagruppen sticker ut som en påtaglig vinnare på en sorgkantad marknad, och tendensen är så tydlig att den inte går att förklara bort.

Dagstidningarna har valt att i allt högre grad försöka spara pengar genom att samarbeta och därmed utvidga sina bevakningsområden, och samtidigt har tidningarna blivit tunnare och tunnare av besparingsskäl.

– Det är ju tydligt att läsarna inte tycker om den utvecklingen, säger Sveagruppens VD Bertil Pettersson. Vi har för vår del haft det här på känn och försökt satsa ännu mer på små, nära nyheter, och det har betalat sig.

Många stora tidningar har tappat mer än tio procent av upplagan på ett år, och det är mycket kännbart för ekonomin.

– Att dagspressen blöder är vi de första att beklaga, säger Bertil Pettersson. Den dagliga debatten blir till exempel betydligt mindre seriös när den i allt högre utsträckning förs i sociala medier. Men vi tänker inte be om ursäkt för att det går bra för oss. Tvärtom inspirerar det oss att fortsätta utvecklas.

Ni som läser Gästriklands Tidning regelbundet har redan sett att det pågår en offensiv satsning på flera fronter. Den satsningen fortsätter.

– Vi har ett fantastiskt roligt år framför oss, avslutar Bertil Pettersson.

Ulf Kriström

FOTNOT: Sveagruppens totala upplageökning ligger på cirka 300 exemplar.