Krisen pressar lokal mjölk

Överproduktionen i Europa hotar svenska mjölkgårdar.foto: Thinkstock
Textstorlek:

I ett drygt år har mjölkpriset pressats nedåt. Stormejerierna och handeln kritiseras för sin import, som svenska bönder har svårt att konkurrera med. Gefleortens mejeriförening importerar inte, men känner också av mjölkkrisen.

Annons:

SVT:s Uppdrag granskning berättade i förra veckan om det globala mejeriföretaget Arlas mjölkpriser.

Deras svenska bönder fick då ut ungefär tre kronor per såld mjölkliter.

I förra veckan rapporterade P4 Gävleborg om att Arla sänker -priset ytterligare, till 2,73 kronor per kilo mjölk.

Också Gefleortens har sänkt mjölkpriset till bönderna. Men hur mycketdet sänkts, och vad mejeriet ger för mjölken, vill VD Magnus Lindberg inte berätta.

– Det är inget som vi kommunicerar, få mejerier berättar om sitt pris. Men eftersom våra produkter kostar lite mer i butik har vi klarat oss bättre än Arla.

Gefleortens mjölk kommer från Gävleborg, Dalarna och Uppland. Större vill de inte bli.

– Vi håller oss inom vår lokala marknad. Konsumenterna här tycker att det är värt att betala lite mer för att stödja den lokala produktionen. Vi jobbar mest mot handeln och satsar på hög service och att hålla förtroendet högt.

Förra veckan presenterade näringsdepartementet en handlingsplan för Sveriges mjölkbönder, med 87 förslag på åtgärder som ska öka lönsamheten.

Ett av förslagen är att exporten av mjölkvaror ska främjas.
Gefleortens exporterar inte.

– Det är inte aktuellt för oss. Men i Sverige är nästan hälften av mjölkprodukterna som konsumeras importerade, det är -väldigt mycket. Om det fortsätter kommer vår mjölkproduktion att krympa. Så visst behöver -Sverige bli bättre på export.

Exportproblem är grunden för mjölkkrisen i hela EU.

Förra året stängde Ryssland sina gränser, och Kina minskade sin import betydligt. Det blev ett överskott av mjölk i Europa.

– Handlarna får den mjölken billigt. I Coops och Icas förpackningar finns både svensk och utländsk mjölk. Gefleortens priser pressas i konkurrensen.

Näringsdepartementet föreslår också en frivillig ursprungs-märkning på svensk mjölk.

– Vi har inte bestämt om vi vill ha märkningen, men det är nog inte så viktigt för oss. Vi har ju bara svensk mjölk i våra -förpackningar.

Sedan krisen började har fler bönder fått upp ögonen för Gefleortens. I höstas kom några Dalabönder med, och fler knackar på.

– I mejeriet skiljer vi på Dalamjölk, ekologisk mjölk och övrig mjölk. De har olika förpack-ningar. Det har funkat bra. Nu är det fler bönder som vill komma till oss, men i dagsläget är vi -tillräckligt många.

– Försäljningen sjunker och vi har lite för mycket mjölk redan. Svenskarna dricker mindre mjölk än för några år sedan. Om vi får fler konsumenter kan vi fundera på att ta in fler bönder.

Varför vi dricker mindre mjölk är oklart. Magnus lyfter fram att det numera finns fler drycker att välja på.

– Man dricker mer vatten och annat till maten. Sedan finns ju havremjölk och liknande som konkurrerar med våra produkter. Samtidigt äter svenskarna mer fil och yoghurt och det är positivt för oss.

Hur påverkas Gefleortens av debatten om krisen och Arla?

– I just den debatten har det blivit att den stora ställs mot den lilla. Det gör nog att vi gynnas lite.

Hur kommer mjölkbranschen att påverkas av krisen, på sikt?

– Det är svårt att sia om. Men befolkningen ökar, och i världen får människor det allt bättre. Konsumtionen kommer att öka, så ur den aspekten ser det bra ut.

– Vi på Gefleortens hoppas på att ha tillräckligt med konsumenter lokalt, och att de sätter värde på att det finns ett lokalt mejeri.

Näringsdepartementets handlingsplan innehåller framför allt åtgärder för att öka lönsamheten på mjölkgårdarna. Den har tagits fram i samråd med aktörer från mjölkbranschen.

Annons: