Ständiga reor hos de stora affärskedjorna har blivit ett allt större hot mot míndre fristående butiker. – Kedjorna rear säsongskläderna innan vi ens har fått kläderna till butiken, säger Magdalena Strandberg på Du & Jag i Ockelbo.

Ständiga reor slår hårt mot små privata butiker

– Småbutikerna ger orten liv, menar Magdalena Strandberg på Du&Jag. Hur skulle exempelvis Ockelbo se ut om inte alla butiker fanns. Foto: Agnetha Brolin
Textstorlek:

Enligt Svensk handel menar fyra av tio handlare att fler kunder förväntar sig att handla på rea idag än för tre år sedan. Det gör att fler handlare känner sig tvungna att ha fler reor under året.

De återkommande reorna gör att allt fler kunder inte handlar till fullt pris, utan väntar in nästa reaperiod för att göra fynd.

Tre av tio handlare uppger att de säljer fler varor på rea idag än för tre år sedan.

Sex av tio handlare uppger att -reorna påverkar lönsamheten -negativt och hotar butikerna.

– Det gäller både små orter som Ockelbo och stadskärnor som Sandviken eller till och med Gävle, menar Magdalena Strandberg som tog över klädbutiken efter svärmor Gullan Hansson för drygt tre år sedan.

– De små butikerna behövs för att ge liv och alternativ.

Att reorna påverkar små lokala butiker är inget nytt, men i kombination med webbförsäljning och påverkan av sociala medier blir konkurrensen ännu hårdare.

– De känner kedjorna säkert av och känner sig pressade att ha ännu fler reor, säger Magdalena som bestämt sig för att hålla sig till en rea efter jul och en rea i -slutet av sommarsäsongen.

För ett år sedan gick hon med i nätverket Unik Butik som jobbar för att synliggöra privat ägda butiker med unikt sortiment.

Nätverket verkar för sam-arbeten kring marknadsföring, försäljning och företagande. Bland annat genom att två gånger om året hålla en särskild Unik Butikdag för lokala fristående butiker i hela landet.

– Helst ska de där dagarna in i almanackan, menar Magdalena. Så viktiga är de.

Unik Butik har också reagerat på debatten kring de ständiga -reorna och poängterar att de -flesta butiks-ägare inte sitter på rumpan och väntar på döden.

– Mycket fokus läggs på butiksdöd vilket är bra, men dessa butiker som lever kommer att dö om alla tror att det inte finns några butiker kvar, menar Maria Skalin från nätverket.

– Vår kurva är stadig, men går inte uppåt, säger Magdalena som startat en webbutik för att ha -ytterligare ett ben att stå på.

– Vi säljer plagg som redan finns i butiken. Vi tar inte hem fler eller andra plagg till webben utan det är ytterligare en sälj-kanal, förklarar hon.

Hon har också samarbeten med klädbutiker runt om. Framför allt med Linneas och Texx mode i Edsbyn.

– Kläder levereras i stora packar. Vi delar på packarna så att vi inte behöver ta hem så stora mängder av varje plagg. Vi åker på mässor och inköpsmöten tillsammans och fungerar som varandras filialer.

Magdalena är medveten om att många småbutiker har det tufft och att det gäller att få in -kunderna i butiken.

– Vill man ha lokala affärer är det där man måste handla, säger hon och menar att utbudet i Ockelbo är bra.

– Med tanke på att vi är en kommun med 6 000 invånare har vi ett helt fantastiskt utbud.