Nypremiär för x-parken

Karolina Hedblom och Nicklas Käll har byggt hopp och hinder hela sommaren. Foto: Ebba Pettersson
Textstorlek:

Emellanåt längtar extremsportare efter nya utmaningar. Med det i åtanke har Hofors x-park byggt om hela sin hall i sommar.

Bland brädstumpar, sågspån och plywoodskivor jobbar Nicklas Käll och Karolina Hedblom koncentrerat.

Det är lite bråttom, för allt ska bli klart till lördag 5 september.

Då är det smygpremiär för den ombyggda skejthallen i Hofors.

– Vi stängde den 29 april och började riva ur direkt. Sedan dess har Nicklas och Karro, Jocke, Markus, Jonas och Hampus jobbat jättemycket. Och jag har fixat kaffe och stått i köket, berättar Susanna Magnuson.

Hallen har byggts om flera gånger sedan den öppnades 2005. Det behövs för att hålla -intresset uppe.

– Åkarna vill ha nya utmaningar och då bygger vi gärna om. Det är en av fördelarna med att ha en träpark, betongparker går ju inte att ändra på, säger Susanna.

– Nu hoppas vi på att få tillbaka lite folk som har slutat komma hit, säger Nicklas Käll.

Han är föreningens expert på att bygga skejtparker, och hjärnan bakom hallens nya utformning.

Kunskaperna har han skaffat sig genom många års träning.

– Jag har byggt sedan jag var nio-tio år, och åkt runt till massor av ställen. Så jag har lärt mig av att titta på hur andra gör.

Alla hopp, ramper och hinder byggs på samma sätt. Grundformen sätts ihop med stöttor och reglar, och täcks av ett lager -plywood.

Längst ut sätts ett lager björk–plywood med hård, tålig yta.

– Svindyrt, säger Susanna.

– Ja det är det verkligen, en skiva björk kostar runt 900 kronor. Men det behövs för att man ska kunna åka, säger Nicklas.

Svårast tycker han att det är att bygga rundade hörn.

I dem måste varje regel sågas i två vinklar för att formen ska bli rätt.

– De vinklarna ska man egentligen räkna ut i förväg, men så bra matte kan inte jag. Man får ta till lite andra knep, och kanske göra fel några gånger, ler Nicklas.

– Hörnet i den här hallen tog tre-fyra dagar att bygga, första gången jag prövade tog det två veckor.

Ombyggnationen innebär stora förändringar i parken.

Borta är flera av de höga ramperna och hoppen. De har ersatts med fler mindre grejer.

– Det blir fler boxar, räcken och trappor. Det är mer skejtvänligt och funkar också bra för bmx och kickbikes.

Byggnationerna har kostat omkring 160 000 kronor.

Pengarna kommer från medlemsavgifter och sponsorbidrag.

Från början var målet att -öppna parken till skolstarten, men det hanns inte med.

– Vi har varit för få som jobbat. Det är synd att fler inte vill vara med. Vi behöver hjälp både med underhåll, att bygga och att hålla hallen öppen, säger Susanna.

– Det blir sårbart när man är så få, så man blir orolig för föreningens framtid.

Karolina Hedblom, som varit med och byggt hela sommaren, rekommenderar att engagera sig lite extra i hallen.

– Det är kul, och det blir dessutom roligare att åka när man har varit med och byggt, säger hon.

Snart är parken färdig, och den kommer att öppna under september.

Men redan imorgon, lördag, blir det smygpremiär för de allra mest nyfikna.

– Då har vi öppet från 12-23, tar lite extra betalt och så får åkarna turas om i grupper. Kickbikes för sig, bmx för sig och skejtare för sig, för säkerhets skull, säger -Susanna.

– Sen behöver vi några veckor till för att göra klart det sista, innan vi kan öppna helt. Men vi hoppas kunna ha tävlingar på höstlovet som vi brukar.

Och det är mer på gång i Hofors x-park.

Utomhusbanan bakom hallen håller på att rustas upp.

Det finns planer på att måla väggarna i hallen, och kanske få in mer graffiti.

När tidningen hälsar på -levereras en barrack, som ska användas som förråd så att det blir mer plats i hallen.

Och nästa sommar vill föreningen ställa i ordning lerbanan utomhus, som är till för att cykla mountainbike.

För intresset för trick på hjul är stort i Hofors, och många är laddade inför parkens nyöppning.

– De har sms:at, ringt och mejlat i några veckor nu. De är riktigt sugna, säger Susanna.

Bland de yngre tycks intresset vara på tillväxt.

De små, lätta sparkcyklarna som kallas kickbikes är omåttligt populära både på skolgårdar och i x-parken.

– Småungarna är helt tokiga i sina kickbikes. Och de är riktigt duktiga på att åka, säger Nicklas.