Brukschevor får nytt liv

Textstorlek:

VINNERSJÖ I Henrik Andersens garage är patinan poängen med stilen. Chevrolet pickup från tidigt femtiotal är bilen. ”De ska se risiga ut, så att man tror att de är riktiga skrothögar. Men under huven finns en riktigt bra motor”, säger Henrik.

Annons:

Henrik ställde i ordning sin verkstad i somras, tillsammans med sambon Åsa Magnusson. Henne hälsade tidningen på i juni, i de två gamla bussarna där hon driver diversehandel och café om somrarna. När cafésäsongen tog slut för i år, startade familjens andra företag Vinnersjö motor. I det ska Henrik fixa alla möjliga bilar, men framför allt tänker han restaurera en mycket specifik amerikansk klassiker.

Två bulliga, rostiga och fläckiga Chevrolet pickup 3100 från 1951 trängs i garaget. Den röda, som brukar stå -utomhus och pryda gården, är intakt. Den bruna ligger i smådelar kring en nymålad motor.

– Jag har plockat isär varje skruv och håller på att sätta ihop bilen igen. Det är en av sakerna jag gillar med gamla bilar, att de är lite som lego, ler Henrik.

Det är i så fall tämligen avancerat lego. Ett nytt växelsystem har han tagit fram, och bredvid bilen väntar en bunt kablar som ska bli ett helt nytt elsystem. Den blanka motorn, med detaljmålad logotyp av Åsa, står i bjärt kontrast med plåten. Utifrån ser bilen ut att ha genomlidit både sandstormar och snökaos. Men skenet bedrar.

– Den ska se gammal och rostig ut, men jag har lagat all riktig rost. Flakdelarna är blästrade och jag experimenterar med att få rätt rostutseende på dem.

Hyttens insida däremot ska blanklackas i svart och brunt. Den ska få ny instrumentpanel, kromade mätare och fräscha säten. Det är det som är grejen med den patinerade stilen – gammalt på utsidan, riktigt fräscht på insidan.

– Det är fränt och väldigt populärt både här och i USA. Man gör det främst med bilar från 40-talet till en bit in på 60-talet.

– Patineringen stämmer med stilen på bilar från den tiden. På bilar från 70-talet ser patineringen inte alls rätt ut.

Den ruggade ytan berättar också om bilarnas historia. Den finns i USA, där Chevapickuperna under sin glanstid användes som arbetsfordon. En gång i tiden användes den bruna bilen av kommunen i Yorba Linda, Orange County i Kalifornien. Det visar dekalerna på dörren. Sådana är hett eftertraktade och kan pressa upp priset på en bil med många hundra dollar.

– Bara för en dekal! Men det är ju kul, tänk att kommungubbarna har använt bilen… Och så står det att Richard Nixon föddes i den staden! Tänk om han åkt i bilen, skrattar Henrik.

Båda bilarna har kommit till Henrik direkt från USA. I Sverige finns de knappt att få tag i, så en bekant letar åt Henrik i Kalifornien. Det går att leta upp delar och fordon online, men för att få dem över Atlanten krävs representation på plats.

– Man måste ha någon som kan fixa papper, ta grejerna till hamnen och lasta en container. Helst ska varje container vara full, för det är ett dyrt fraktsätt som tar lång tid.

Väl framme kräver bilarna många arbetstimmar. Nog kan det bli lite svårt att dra in pengarna igen, men enligt Henrik finns ett stort intresse för bilar i patinerad stil.

– Det är en jättemarknad i Sverige, som är ett av världens jänkartätaste länder. Fast jag måste lära mig att bygga snabbare och inte lägga ned hela själen i varje bil. Det är svårt, för det är så roligt att hålla på.

– Och pengarna är ju inte anledningen till att jag gör det här. Livet går ut på att leva och ha roligt, inte på att bli rikast på äldreboendet.

Och visst har Henrik mycket roligt på gång. Han klurar på en egen billetarresa till USA, och planerar företagets framtid. Tanken är att alltid ha tre bilprojekt igång. Han ska också berätta om projekten i ord och bild, i sociala medier.

– Det är svårt, jag har inte hållit på med det förr och man måste ju lägga upp vettiga grejer. Men jag hoppas att folk ska tycka att det är roligt. Jag tror att många gör det, för alla som tittar in blir kvar och pratar i en halvtimme.

Och så ska han förhoppningsvis komma ut och åka lite med Åsa, när sommaren kommer.

– Vi gillar att åka på utflykter med både bil och hoj. Det var därför vi hamnade i Vinnersjö, vi brukar åka motorcykel här och gillar vägen.

Henrik pratar om att köra på småvägar på samma sätt som han beskriver tanken bakom företaget.

– Det spelar ingen roll var man ska någonstans. Grejen är att hitta trevliga ställen på vägen, träffa vänner och likasinnade och bara ha roligt.

Annons: