Nattpigga röjare fixar vägarna

Textstorlek:

​Fem intensiva dygn med snöröjning tog på krafterna för många entreprenörer. ”Nu blir det skönt med några dagars vila”, säger Robert Hedlund i Ovansjö.

Robert driver Ovansjö lantbruk och får sina körningar via Maskinringen Gästrikland. Företaget sköter snöröjningen på olika ställen i Sandviken, Kungsgården och Storvik. En del jobb blir han utkallad till och andra får han själv hålla koll på väderprognosen och avgöra när snön ska fraktas bort.

Han har tre lastmaskiner och en jordbrukstraktor som används till snöröjning. En maskin kör han själv och hyr in personal till de övriga.

– Största maskinen går i Gävle hamn. Jag har en kille som sköter det, säger Robert som just har kommit hem efter att ha kört snö i fem långa nätter i sträck.

Årets första riktiga snöväder blev rejält och det blev tuffa dagar för dem som ska hålla undan snön. De kör mest på nätterna när det är lite trafik och försöker ha vägar, gång- och cykelvägar och parkeringar rena på morgonen när folk ska iväg till skolor och arbeten.

– Vi började på lördagskvällen i elvatiden och körde till åtta–nio på söndagskvällen. Sen var man hem och sov några timmar. Lite senare på söndagskvällen var det bara att ge sig ut igen och köra hela natten.

– Klart man blir trött. Men som lantbrukare är man van med rytmen. Det blir liknande perioder när vi kör vall eller tröskar på sommaren.

Johan Engstrand från Åshammar kör en av Roberts maskiner.

Han plogar byvägar i Ovansjö och åker in till Sandviken och hjälper de andra i mån av tid.

– Snöar det mycket en natt kan det vara svårt att hinna med, men vi hjälps åt så att det funkar, säger han.

Han tycker att just tröttheten är det värsta med de långa och ihållande snöperioderna.

– Just när man plogar måste man koncentrera sig, då känner inte tröttheten.

Bäst är gemenskapen. Alla som kör snö i Sandviken träffas på macken på Gävlevägen strax innan den stänger klockan 23.

– Då passar vi på att prata skit en stund och proviantera, säger Robert.

– Och så kopplar vi upp telefonerna och kan prata med varandra när vi kör. Men det blir en del radio också, säger Johan.

– När macken öppnar klockan sex på morron är vi där igen. Då är det skönt att kliva ur maskinen en stund och höra hur det har gått för de andra, skrattar Robert.

Många fastighetsägare vill att deras grindhål ska skonas från en stor och tung plogvall. Det görs i möjligaste mån genom att vika in plogbladet och fösa snön framför maskinen.

– Snön som redan ligger i grindhålet blir ju kvar och resten av snön måste vi göra av någonstans. Ska vi dra ut snön ur alla grindhål blir passet dubbelt så långt och då går det inte ihop, säger Johan.

Han menar att det inte är någon idé att skotta ut snö på vägen.

– Då får du tillbaka det i grindhålet när plogbilen kommer.

Robert och Johan konstaterar att det tar tid att röja snö och att det inte går att vara på alla ställen samtidigt.

– När det driver är det svårt att hålla byvägarna rena. En dag plogade jag samma väg tre gånger, lik förbannat körde postbilen i diket, ler Johan.