Mer e-handel i länet

E-handeln fortsätter öka i Gävleborg som ligger på tredje plats bland länen när det gäller e-handel. Foto: Getty Images/iStockphoto
Textstorlek:

LÄNET Näthandeln fortsätter att öka och Gävleborgarna är köpstarka på nätet.
Nästan var femte person i länet handlade för mer än 9 000 kronor på nätet under förra året.

 

Handelns utredningsinstitut, HUI, följer detaljhandelns utveckling på nätet tillsammans med PostNord och Svensk Digitalhandeln.

För ett halvår sedan konsta-terade de att Norrlandslänen utmärker sig i näthandeln. Gävleborgs län var då det tredje största e-handelslänet. Året innan låg Gävleborg på sjätte plats.

Under första kvartalet 2015 levererades totalt 336 000 varubrev och paket i Gävleborg.

Det är 35 000 fler än året innan.

Enligt Payson, som har betalningslösningar för näthandeln, spenderade 53 procent av svenskarna upp till 5 000 kronor på köp i webbutik förra året.

I Gävleborg var det 66 procent som spenderade så mycket och 19 procent handlade för över 9 000 kronor.

Förklaringen till att norrlänningarna är flitiga på att shoppa på nätet kan vara att man genom nätet kan ta del av ett utbud som inte finns lokalt.

Enligt allabolag.se startade 1932 e-handelsföretag under 2015. 31 etablerades i Gävleborg.

Många företag kompletterar sina fysiska butiker med webbshop. Det gäller inte minst matbutikerna.

I höstas lanserade exempelvis Ica-handlarna ett helt nytt system och hos flera matbutiker kan man lämna inköpslistan på hemsidan och hämta de packade varorna i affären eller få dem hemkörda.

Hos Coop kan man beställa på nätet men där måste man hämta sin kasse i butiken.

För matbutikerna är det här också ett sätt att möta konkurrensen från matkasseföretag som kör hem veckomatkassen till dörren.

Många väljer också att bara fönstershoppa i nätbutiker. 85 procent kikar nämligen runt på produkter online för nöjes skull utan direkt avsikt att handla något.

Det är framförallt kvinnorna som fönstershoppar ofta, det gör 37 procent jämfört med 29 procent bland männen.

– E-handlarna står inför ut-maningen att många konsumenter tittar runt på utbudet utan att köpa något, säger Emma Lindgren, på Payson.

– Konsumenterna är idag duktiga på att göra sin research och jämför exempelvis priser och leveranskostnader innan de bestämmer sig för att klicka hem en vara från en specifik e-butik.

– Vår undersökning bekräftar detta där hela 36 procent av gävleborgarna svarar att de noga researchar var produkten är billigast.

Att e-handeln ökar kan också vara betydelsefullt för dagligvaruhandeln.

I alla fall de butiker som är postombud och har paketutlämning.

Så länge det inte är hemleverans tvingas kunderna till butikerna för att hämta sina paket.

 Agnetha Brolin