På sylvass dubb

Joakim Forsén kör motorcykel på längden och tvären, men årets Speed weekend var första gången han körde på is. Foto: Ebba Pettersson
Textstorlek:

Årsunda Hörde du hisnande lågt flygande plan i Årsunda i helgen? Ingen fara, det var en spark. Med ett vrål kastade sig den, och mängder av andra hårdtrimmade fordon, genom snöröken ut på Storsjöns is.
Målet var, förstås, att ta fartrekord under Speed weekend. 

Annons:

 

Det blev en lång väntan för de första besökarna på till årets Speed weekend.

Snön vräkte ned så tjockt på fredagsförmiddagen, att starten för fartrekordförsöken fördröjdes i flera timmar.

Säkerhetsledningen måste kunna se bilarna för att låta dem köra. Varken fallande snö eller snörök fick skymma sikten.

Men med de kanske bästa isförhållandena under tävlingens åtta år, var det ingen som klagade på väntan.

Dessutom fanns mycket att titta på under tiden, för motorfantaster som Liam Svensson från Norrtälje som hade dragit till Årsunda med pappa.

– Det är snygga bilar. Jag gillar den vita motorcykel med orange på, och den röda bilen med tre hjul, säger han.

Att säkerheten är avgörande i iscracingsammanhang har Liam järnkoll på.

– På vissa sätt är det farligt. Man kan köra in i nånting eller så. Då får man vänta på att ambulansen kommer.

– Och om man kör bil ska man gå ifrån den rejält, ifall den börjar brinna.

Den där vita motorcykeln med orange, som Liam fastnade för, är en KTM 1290 Superduke.

– Den är ganska kraftig kan man säga, 190 hästkrafter. Och nästan i original.

Det berättar ägaren Joakim Forsén från Sälgsjön, som köpte cykeln på MC-mässan i slutet av januari.

Under förarnas gemensamma testvarv, lärde han sig att det inte går att köra över Storsjöns mitt vintern i lövtunna handskar.

Ja, det var Joakims första försök att köra motorcykel på is.

– Jag gick runt på mässan och sa att jag skulle köra här, så jag måste ju. Men jag har gruvat mig länge. Anmälde mig i förrgår och skruvade till i morse, skrattar han.

Att han tidigare kört motorcykel på längden och tvären och på alla sätt man kan, talade till hans fördel. Men visst var det ovant med is och två centimeter långa dubbar.

– Det kändes väldigt vingligt när vi körde sakta på testvarvet, men det ska bli bättre säger de… Jag har inte en aning om vad det innebär att köra på is, så den här gången ska jag bara testa så får man kanske satsa mer till nästa år.

När körningen kom igång klarade Joakim det nya underlaget riktigt bra.

Rekordförsöken körs på tre kilometer raksträcka. Den första kilometern är för acceleration.

Sedan mäts ingångshastigheten på nästa kilometer. Där gäller det att hålla farten uppe, eller möjligen accelerera ännu mer, fram till att utgångshastigheten mäts.

Den sista kilometern är till för att bromsa ned fordonen till lugn fart. Sedan räknas de uppmätta hastigheterna ihop till en snitthastighet.

Joakim Forséns försök resulterade i ingångshastigheten 198 kilometer i timmen, och utgångshastigheten 212.

Hans snitthastighet blev 209,47 kilometer i timmen.

Risken finns förstås alltid att någon i startfältet kör in i någonting, eller vinglar av banan.

Därför stod en ambulans redo vid startfållan, rattad av Lisa Granberg och Agneta Johansson.

– Vi är här och producerar beredskap! De som har varit här förut säger att det brukar vara ganska lugnt, och vi hoppas att vi
inte får något att göra, säger Agneta.

– Det är så roligt att vara här, jag gillar allt med motorer!

Minst bekymrad var hon för de som har tagit med bilar ut på sjön.

– Så länge de har fyra hjul känns det ju ganska tryggt. Om det är något man är funderar på så är det hojarna.

– De som kör kan ramla av, få cykeln över sig och de har jättestora dubb… Men vi hoppas att det ska gå bra!

Hur säker det är att satsa för fartrekord på jetdriven raketspark är svårt att uppskatta – men nog är det ett uppskattat fordon.

När ägarna Team Mobacke provstartade motorn samlades snabbt många åskådare.

Närmast stod en skolklass från Årsunda. När jetmotorn drog igång och till slut spottade eldslågor, överrsötades den bara av barnens förtjusta vrål.

Sparken klockade in på snitthastigheten 131,87 kilometer i timmen.

Och på eftermiddagen, när snöfallet lättat, sattes nytt rekord på isen.

Med snitthastigheten 321,57 kilometer i timmen blev Andreas Nilsson, i sin Audi A4, helgens stora vinnare.

Annons: