Cudan klar för cruising

Anders Boman har haft och kört många drömbilar. För tillfället går finåkturerna i plommonlila. Foto: Anders Eklöf
Textstorlek:

HOFORS I Anders Bomans garage på sin gård i Hofors står en motorcykel med märket Harley Davidson, men även den lilafärgade drömbilen Plymouth ’Cuda från 1970 som ivrigt väntar på vårens ankomst.

Anders Boman sitter i styrelsen för bilklubben IronVille Cruisers i Hofors.

Till vardags arbetar han i produktionen på stålfabriken Ovako och en del som mekaniker, men intresset för bilar är det som engagerar honom allra mest.

– Det som rullar, snurrar och far. Sådant håller jag på med hela dagarna, berättar Anders med ett leende på läpparna.

Anders brinnande intresse för bilar har funnits ändå sedan barnsben.

Det började med leksaksbilar, sedan började cyklar skruvas på vilket senare övergick till bilar och motorcyklar.

När det gäller bilar är det främst amerikanare han fokuserar på, men det spelar ingen roll vilket årtal de är tillverkade.

– Jag kan skruva med Jaguarer eller nästan vilket märke som helst.

– Vanliga svenssonbilar tycker jag är tråkiga, för de måste du oftast ha när du ska åka någonstans.

– Hobbybilen kan du gå ut till, skruva lite, gå in igen och inte stressa. De andra bilarna måste fungera hela tiden, så det är inte lika roliga att meka med, berättar Anders.

Just nu står en Plymouth ‘Cuda från 1970 i färgen plum crazy (kan översättas till plommongalen) i garaget och väntar på att vädret ska bli bättre och att vägarna ska bli rena igen.

Under åren har Anders haft flera av sina drömbilar men Cudan, som den kallas, är just nu favoriten.

– Den är lika gammal som mig. Det finns några bilar som jag velat ha under livet och jag har väl haft alla snart, skrattar Anders.

Tidigare var Anders ordförande i klubben IronVille Cruisers, men just nu sitter han som ledamot i styrelsen. Bland annat anordnar klubben en bilutställning i Hofors varje sommar.

– Det brukar vara uppskattat. Mycket bilar och folk. Vi särskiljer inte amerikanare och sådant utan kommer du med en väldigt fin Volvo är den också välkommen, förklarar Anders.

Annars åker han gärna på cruising så ofta som möjligt.

Är han ledig packar han ned hela familjen och lite kaffe i bilen, så mullrar de iväg.

Han förklarar dock att han inte gillar cruisingen i Gävle lika mycket längre.

– Där åker du ett varv i ytterkanten, så då möter du inte någon annan bil. Du sitter och tittar in i baklysen på bilen framför, vilket inte blir lika roligt alls.

Tidigare har det förekommit en del klagomål på oljud i samband med cruisingen i Gävle.

– Jag kan förstå det till viss del. Bilarna i sig låter inte så mycket, men det är många som spelar hög musik.

– De finns ju alltid de som vill utmärka sig. Kan man inte det med en fin bil, få lär man göra det på andra sätt, förklarar han.

Nu när våren försiktigt börjar nalkas är det snart dags för Cudan att åka ut på vägarna.

Det kräver sina förberedelser. Anders har rustat ordentligt inför våren.

– Bilen ska vara funktionsduglig. Vinterservice gör jag allltid, med oljor och annat som ska bytas. Därefter går man igenom det som är sämre och byter ut.

– Jag köper dock inga bilar som bara är objekt. De ska gå att åka med dem och de ska gå att förbättra för varje år som går.

– Det spelar ingen roll om det är en 30-talsbil eller en splitterny, de ska användas. Jag vill åka med dem, annars skulle jag inte ha dem.

Anders Eklöf