Redo för folklig fartfest

Mike Sterner är tävlingsledare för X-cupens första deltävling, och riktigt laddad inför årets folkracesäsong. Foto: Ebba Pettersson
Textstorlek:

Valbo I morgon, lördag, smäller X-cupens första startande ihop, i första kurvan på motorstadion i Rörberg. Sedan är det full folkracefart ända in i september. SMK Gävle har förberett sig i två veckor.
– Jag bor i princip här ute i 14 dagar innan tävlingen, skrattar Mike Sterner.

Gävleborgs årliga folkracecup X-cupen består av sex tävlingar runt om i länet. Första arrangör är SMK Gävle. Där är Mike Sterner är ansvarig för folkracesektionen.

Han är också tävlingsledare för deltävlingen i X-cupen, med koll på allt från underlag till funktionärer.

–  Det behövs ett 60-tal funktionärer. Och dem hittar vi inte i folkracesektionen – vi vill ju vara med och skruva eller köra, säger Mike.

– Men vi hjälper varandra i klubben. Jag frågar folk från enduro och rally, så får vi vara funktionärer åt dem sen.

Folkracingen i SMK Gävle har ett tjugotal förare och många fler medlemmar. Mike gick med 1985, och var med och startade upp på nytt 2010 efter att sektionen legat nere i åtta år.

– Då hade många hittat nya klubbar, men folk kommer -tillbaka. Vi har en väldigt fin -anläggning här.

Banan delas av folkracesektionen och motocrossektionen. De sliter olika på underlaget, så att preparera inför tävling kräver en hel del jobb.

De grusbelagda sträckorna har grävts och hyvlats ned en decimeter, och fylls på igen med asfaltkross.

– Det går inte bara att fylla igen hål. Lagningar går sönder direkt. När vi har vält fast det nya gruset blir det slätt och bra.

Enligt Mike är det väldigt mycket som är kul med folkrace.

– Det brummar och dundrar, det är alltid kul. Tävlingsmomentet är bra, först i mål vinner. Och så är det folkligt. En vanlig knegare kan ha det här som hobby.

Grundregeln är att du när som helst kan bli av med din bil, mot det fasta priset 6 500 kronor.

Efter ett lopp är det fritt fram att lägga bud på andras bilar. Ett bud kostar ett par hundra, och -sedan lottas köparen fram.

– Du äger aldrig en folkracebil. Det gör att de flesta kan hålla på med det här. Men nu börjar det tyvärr bli mer pengar i sporten.

Bilägare som har mycket pengar lägger flera bud på sin egen bil, för att få behålla den.

– Det är tråkigt på ett sätt, men för klubben är det bra. Pengarna man lägger för att buda går direkt till vår verksamhet.

– Och i jämförelse med andra motorsporter är det fortfarande billigt.

På tävlingsbanan blir folkligheten tydlig. Där möts 16-åriga tjejer 70-åriga karlar på samma villkor.

Fast i X-cupen kan de välja olika tävlingsklasser – debutant, junior, dam, senior eller veteran.

Debutantklassen är till för de som håller på att ta licens, och juniorklassen för 15-18-åriga förare.

I seniorklassen tävlar de vuxna förarna, om de inte råkar vara tjejer som vill möta andra tjejer.

– Det är 20-30 damer som kör i cupen. Många av dem tycker att det är kul att tävla mot varandra, därför har vi har en damklass.

Veteranklassen är ny och körs på prov i år. Om den får 12 deltagare, vill säga.

– Klassen är tänkt för förare i femtioårsåldern och uppåt. Men de kanske vill stanna i seniorklassen.

–  Och många som närmar sig 50 har fullt upp med att serva döttrar och söner som kör.

Det kan bli upp till 150 startande vid helgens tävling. Och många hundra besökare på åskådarplats och i depåerna.

Efteråt rullar X-cupen vidare, med sikte på Årsunda den 14 maj. Under sommaren blir det tävlingar i Ljusdal, Bollnäs och Söderhamn. Cupsegraren koras den 24 september, vid finalen på Gestrike RT:s bana i Storvik.