Sommarlediga elever testar ingenjörsyrket

Arbetet pågick in i det sista med att sätta fast solcellspanelerna på laddstationen. Till hösten ska den placeras ut på högskoleområdet. Foto: Annika Wigö
Textstorlek:
Annons:

GÄVLE/SANDVIKEN I höst kommer en laddstation för elcyklar att sättas upp på Högskolan i Gävle. Stationen har tillverkats av 22 gymnasieelever som gått högskolans nya sommarskola.
– Vi slår två flugor i en smäll här. Vi får till något som det finns behov av, samtidigt som vi gör nytta åt eleverna som får prova på att göra något själva, säger Magnus Lemoine, projektledare för Teknikerjakten.

Teknikerjakten är ett projekt som finansieras av Ljungbergsfonden för att få fler intresserade av naturvetenskap, teknik och -entreprenörskap.

Sommarskolan som arrangeras för första gången i år är en del
i detta projekt.

Elever på gymnasieskolor
i Gävle och Sandviken har fått söka jobbet som pågått i två veckor.

För ett jobb är det, och eleverna har fått betalt för sin insats.

Deras uppgift har varit att -konstruera en solcellsdriven laddstation för elcyklar.

– Eleverna har varit grymt -imponerande.

– De är driftiga och framåt, och många av dem är otroligt duktiga rent teoretiskt, säger Magnus Lemoine.

22 elever har varit med på den här första sommarskolan.

De har gjort beräkningar för konstruktionen, programmerat, tagit fram designförslag samt -pratat om samhällsplanering och fått synpunkter från arkitekter.

Förra torsdagen avslutades sommarskolan med en liten -utställning. Eleverna visade upp det tak med solceller som kommer att placeras på högskoleområdet till hösten.

Att det blev just en laddstation för elcyklar har att göra med högskolans strävan efter en hållbar utveckling.

Elcyklar är dessutom något som blir allt mer populärt, menar Magnus Lemoine.

– Vi ser både personal och -studenter komma på elcyklar.

– Det är ju jättebra, och framför allt om man kan ladda dem med förnybar energi som solcellerna genererar.

Han räknar med att ladd-stationen, förutom att producera el till -elevernas och personalens cyklar, även ska ge ett litet överskott av energi till högskolan.

Byggnaderna ägs av Aka-demiska hus, som också är intresserade av projektet eftersom de inte har något liknande någon -annanstans.

Eleverna själva tycker att sommar-skolan har varit både -rolig och lärorik.

Flera av dem säger också att de har fått upp ögonen för vad en -ingenjör gör för något.

– Jag har upptäckt att hög-skolan är ännu roligare än jag trodde, säger Carl Estberger från Göranssonska skolan i Sandviken.

Han går naturvetenskapliga programmet på Bessemerskolan.

– Man får göra så mycket, det handlar inte bara om teori.

– Det roligaste var att -bygga ihop allt och se att det vi -planerade på papper nu är klart.

Victor Säde är också nöjd.

– Jag vet inte vad jag vill bli än, och såg det är som en möjlighet att få veta mer, säger han och fortsätter:

– Men jag visste inte att det fanns så många olika slags -ingenjörer, så jag har fått fler val nu.

Magnus Lemoine hoppas att -sommarskolan ska leda till att fler elever väljer att studera vidare på högskola.

– Jag tror säkert att flera av de här kommer att söka vidare efter symnasiet.

– Projektet de har genomfört är ju inte bara för att det är kul, utan för att göra skillnad och göra nytta.

Annika Wigö

 

Ljungbergsfonden

Ljungbergsfonden är en av Sveriges största privata fonder för utbildningsprojekt inom teknik, naturvetenskap och entreprenörskap. Fonden grundar sig på Erik Johan Ljungbergs (1843-1915) donation för främjande av utbildning för ungdomar. De utbildningsprojekt som får stöd ska lägga stor vikt vid närverksskapande mellan skola, näringsliv och samhälle.  I styrelsen sitter representanter från Borlänge kommun, Falu kommun, Älvkarleby kommun, Landstinget Dalarna och Stora Enso.

Annons: