Nu mönstrar Anders på

Anders Hedström på en av sina praktikplatser. I maskinrummet är han mekaniker, elektriker, svetsare, brandman och mycket annat. Numera kan han titulera sig som andemaskinist. Foto: Ebba Pettersson
Textstorlek:

GÄVLE Anders Hedlund gör en kort landstigning på gräsmattan hemma i Hille. Han är nyutexaminerad fartygsingenjör och mönstrar snart på som andremaskinist på HSC Gotlandia, snabbfärjan till Gotland.
– Ombord är man är allt möjligt. Brandman, svetsare, elektriker. Det som krävs, säger Anders.

En hel hög certifikat visar att han klarar av alla de där uppgifterna.

Certifikaten är nödvändiga, liksom sjöfartsboken, läkar-intyget och vaccainationsbevisen.

– Det krävs mycket papper på sjön. Allt ska vara i ordning för annars riskerar man att inte släppas in i ett land, berättar Anders.

– USA är väldigt noga med det där. En gång fick vi ställa oss i en lång rad och så gick de kontrollerade alla i besättningen.

Den 25 juni uppmärksammas sedan 2011 Sjöfararens dag. Den har instiftats för att lyfta fram världes sjömäns insatser för den internationella handeln och världsekonomin.

Några sådana insatser har -Anders Hedlund redan hunnit med, när han varit ute på praktik under sin utbildning.

Under hans längsta resa hittllis levererades bilar till ön Réunion utanför Madagaskar.

– Det är en fransk hamn. Ön är jätteliten så jag vet inte vad de skulle med bilarna till, skrattar Anders.

Han hamnade på de sju haven av en slump.

Efter att ha pluggat IT på gymnasiet visste han en sak om sin framtid.

– IT var inte min grej. Man -sitter still mycket och jag tycker om att jobba praktiskt. Dessutom visste jag att jag behövde mer -utbildning för att få jobb.

Han hamnade på Sjöingensjörsprogrammet vid Chalmers -tekniska högskola i Göteborg.

Utbildningen är fyra år lång men bara tre av åren tillbringas vid skolbänken.

– Ett år är praktik. Man ska göra 300 dagar på sjön och 65 i verkstad. Min första praktik var på Ymer, isbrytaren.

Därifrån kan han visa upp ett litet tatuerat Y på foten.

– Det där var på skoj. Annars finns ju en del tatueringar som man kan få vid vissa tillfällen. Ett ankare, till exempel, kan man göra när man åker över Atlanten första gången.

– Sånt är det mest äldre som har. Fast en del av dem gillar inte riktigt när de yngre gör tatueringarna utan att ha gjort grejerna.

Under tiden som praktikant har Anders jobbar i manskapet.

Nu när han är färdig fartygs-ingenjör kan han mönstra på som andremaskinist – en mer operativ befattning.

– Man övervakar till exempel driften vid ankomst och avgång, och kopplar det man behöver. -Sedan är det mycket flytta olja och vatten mellan olika tankar.

Numera kan det mesta i ett maskinrum övervakas, och ibland styras, via datorskärmar.

Kontroller görs mest hela tiden.

– Förr lagade man när saker gick sönder. Nu handlar det mer om att förebygga skador. Man vill inte att pannan ska rosta inifrån, så man kontrollerar syrenivåerna i pannvattnet noga. Man vill inte ha beläggningar i rören så man -läser av vattenvärdena och reglerar dem med kemikalier.

Sjöfarten effektiviseras liksom andra industrier.

Dagens sjömän ligger sällan i hamn någon längre tid och får inte se särskilt mycket av länderna de besöker.

– Att ligga i hamn är dyrt för -rederierna, så det gör man oftast i högst en dag. Förr i tiden kunde man gå runt i hamnarna men -sedan elfte september är det hårt reglerat hur man får röra sig.

Det är inte så lätt att få jobb som andremaskinist. Svenska sjömän har hård konkurrens från övriga världen.

– Jag har ungefär lika mycket lön som någon från Filippinerna, men med sociala konstader är jag ungefär dubbelt så dyr. Den svenska utbildningen är kanske lite bättre, men inte så mycket bättre.

– Det finns inte så många jobb, så man hakar på allt man kan få.

På en Gotlandsfärja kommer man inte särskilt långt ut i världen, men Anders tycker att det ska bli roligt att jobba där.

– Det är kul när det händer mycket och det gör det på färjor. Man kör full fart och har mycket att göra vid ankomster och -avgångar.

– Sedan finns det nackdelar med det också, att ha passagerare. Du anar inte vad folk spolar ned i toaletterna. Några kollegor fick sitta och dra ut ett par byxor ur ett rör en gång.

Det är långa dagar i maskin-rummet och där kan han ibland jobba i en månad i sträck. Men sedan får Anders vara ledig minst lika länge.

– Det är verkligen en fördel med det här jobbet.

Men visst är han sugen på att ge sig ut på stora seglatser.

– Nån gång skulle jag vilja vara på en stor bulkare, du vet en sån som fraktar containrar. Det finns inte så många såna med svensk besättning. Men bulkarna kan vara i Brasilien, Australien, -Europa…

– Det tycker jag skulle vara kul, säger Anders Hedlund.

Ebba Pettersson