Tåghelg på rustad bana

Knappt 350 slipers har bytts ut under årets arbetsvecka på Jädraås-Tallås järnväg. Arbetet blev klart inför årets stora tåghelg. Foto: Agnetha Brolin
Textstorlek:

JÄDRAÅS I helgen är det stora tåghelgen i Jädraås och lagom till den har medlemmarna i museisällskapet haft sin årliga arbetsvecka längs järnvägen.

– Egentligen är det alltid folk på plats och jobbar, säger Björn Lindell som är ordförande för föreningen som driver museijärnvägen mellan Jädraås och Svartbäcken.

Renovering och underhåll av Jädraås-Tallås Järnvägs lok, vagnar och byggnader pågår året runt, men en vecka under sommaren är extra många medlemmar på plats för att jobba med själva järnvägen.

– Det går två–tre slipers per meter järnväg och banan här är sex kilometer. Det blir en del slipers.

– Varje år byter vi ut cirka 500 slipers, men i år klarar vi oss med drygt 300.

Tio personer finns utefter spåret mellan Tallås och Svartbäcken nedre för att ta bort gammal slipers, ersätta den med ny och sedan rikta och städa av spåret.

– Numer har vi hjälp av den här. Precis som när jag började inom järnvägen på 70-talet, säger Örjan Brandt som är banchef och pekar på en av Banverkets gamla slipersbytarmaskiner som numera tillhör JTJ.

Maskinen sparar mycket tid och muskelarbete, men de tjocka slipersspikarna måste fortfarande tas bort för hand. Tryckluftshammare används för att få dit spikarna igen.

– Slipersen låg tidigare mellan Storvik och Falun. Det är välimpregnerad bok som kommer att hålla länge.

– Bitarna vi tar bort går på deponi.

Det är många medlemmar på plats under veckan och några av dem hinner bygga vidare på den vagnhall som ska ge tak och skydd åt några av JTJ:s vagnar.

– Det görs mycket jobb med att renovera vagnar och för att det inte ska vara förgäves vill vi att alla vagnar står skyddat när de inte används, säger Björn.

Arbetsveckan genomförs en vecka innan den stora tåghelgen nu på lördag och söndag. Då ska tre av föreningens fyra ånglok eldas igång. Med tre ångloksdragna tågsätt blir det mer tågtrafik än vid övriga trafikdagar. Dessutom blir det tågmöten vid stationerna och passagerarna kan välja att åka olika tågsätt.

– När vi kör på söndagarna tar en tur en och en halv timme. Tåget går från Jädraås till nedre Svartbäcken där det vändet. Sedan stannar tåget en halvtimme på stationen i Tallås så att man hinner ta sig en fika.

 Agnetha Brolin