E-handel klär jyckar

Louise Jansson, Tim Jansson, dvärgpinschern Elsa och papillonen Polly ägnar större delen åt sitt snabbväxande företag. Foto: Ebba Pettersson
Textstorlek:

NORRSUNDET Det började som en hobby i januari. Louise Jansson ville driva en liten internetbutik med hundprylar hemifrån. Hon och Tim Jansson köpte in varor för 10 000 kronor och drog igång.
– Sedan spårade det ur, ler Louise i den gamla postlokalen där de flyttat in för att verksamheten ska få plats. 

När lilla papillonen Polly, iförd rosa luvtröja, tar en bensträckare på jobbet kan det bli en ordentlig promenad. Hon passerar färgglada vinterjackor för fyrbenta vänner. Selar, bäddar, pipleksaker med jultema. Strumpor och skor för frusna tassar. Färgglada bajspåsar med leopardmönster. Till tuggbenshyllorna når hon inte upp. Blir hon sugen får hon hämta matte eller husse.

– Man kan säga att vi har allt som finns i en vanlig zooaffär utom foder. Foder är tungt, dyrt och har dåliga marginaler, berättar Tim.

Hyllorna med varor fyller upp två rum i den 175 kvadratmeter stora lokalen, där företaget Tinybuddy flyttade in för en knapp månad sedan.

Louise fick idén till internetbutiken när hon själv hade svårt att hitta rätt grejor åt Polly och dvärgpinschern Elsa. Tim har jobbat på flera stora e-handelsföretag, bland annat framgångsrika Partykungen i Gävle. Hans kunskaper kom väl till pass.

I början av året Louises plan att driva företaget som hobby under sista terminen som student, in-nan det var dags att söka jobb.

– Men jag räknade jag inte alls med att folk skulle handla så mycket som de gör. Jag behövde aldrig söka något jobb, säger hon.

– Det är ju lite roligt med vår första budget, ler Tim.

– Ja, när man startar företag ska man uppskatta vilken budget man kommer ha under året. Vi sa att det kommer aldrig bli mer än hundra–hundrafemtiotusen kronor, minns Louise.

– Nu har vi passerat tre miljoner!

Företaget har växt konstant i elva månader. Louise och Tim konstaterar att de jobbar minst 200 procent. För det mesta står han och trycker personliga texter på selar och tröjor, medan hon packar mellan 60 och 100 ordrar om dagen.

– Det är viktigt med packningen. Att du gör fint med rosa silkespapper och lite godis be-tyder mycket för vad kunderna får för känsla av vårt företag. Precis som med hemsidan, säger Tim till Louise.

– Tyvärr hinner jag inte med marknadsföringen så mycket som det behövs. Därför håller vi på med intervjuer och ska anställa någon som kan sköta packningen, säger Louise.

Förutom allt det så ska administration, kundtjänst, varumottagning och en massa annat fungera. Ibland hugger Louises mamma i med packningen och paret hoppas och tror att de ska kunna anställa fler under nästa år och kanske bli fem eller fler som jobbar.

Louise och Tim hittade alltså alldeles rätt när de bestämde sig att satsa på kläder till hundar. Det visade sig att det finns gott om frusna jyckar i hela landet.

– De flesta beställningar är till mindre hundar, fast det köps mycket kläder till amstaffer… Vi vet förstås inte vilka raser som ska ha sakerna, men i de större storlekarna säljer vi mer täcken än kläder, säger Tim.

De skickar lika mycket paket norrut som söderut.

– Men jag har en känsla av att oftare köper funktionskläder i norr och finkläder söderut.

Tinybuddy är inte det enda företaget i sin bransch i landet. Tim tror att framgången till stor del beror på att de satsat ordentligt på marknadsföring.

– Vi har sociala medier att tacka för mycket, säger han.

Louise håller med.

– I början satt jag jättemycket på Facebook och pratade med kunderna. De har jag inte hunnit med de senaste veckorna men snart hoppas jag kunna börja igen.

De är båda två nöjda med att flytten till postlokalen är klar, och att de förhoppningsvis ska ha hunnit anställa någon innan jul.

– Sedan hoppas vi att företaget kan fortsätta växa. Det är så himla roligt att hålla på med, säger Loui-se.

– Och så är det väldigt häftigt att man kan göra det här på en liten ort, konstaterar Tim.

Ebba Pettersson