Olycksloket rullar fortfarande

Loket F1200 kunde räddas och ska återigen köras förbi Getå. Foto: Järnvägsmuseet
Textstorlek:

Ångloket F1200 och sju av tio vagnar störtade ner i gropen sedan den åtta meter höga järnvägsbanken vid Getå hade rasat. 42 personer omkom i Sveriges värsta tågolycka som hände för 100 år sedan i år.

Annons:

Det var på kvällen den 1 oktober 1918 som järvägsbanken rasade vid Getå intill Bråviken utanför Norrköping. Snälltåget från Malmö kom en kort stund senare, men föraren av ångloket hade inte en chans att få stopp på de 10 vagnar som loket drog. Sju av tio vagnar störtade ner i rasmassorna tillsammans med loket.

I höst ska den svåra tågolyckan uppmärksammas med ett antal turer med ångloket F 1200. Loket gick nämligen att rädda. Det reparerades och togs i tjänst igen. Numer finns det i Järnvägsmuseets samlingar i Gävle.

Den 29 september körs loket med vagnar Linköping-Norrköping och den 30 september visas loket upp på Norrköpings central innan en minnesgudtjänst hålls i Matteus kyrka med förre biskopen Anders Wejryd. Därefter används tågvagnarna för kyrkkaffe.

Den 1 oktober görs en resa med inbjudna gäster från Norrköping via olycksplatsen vid Getå till Stockholm. Tåget kommer att göra ett kort stopp vid olycksplatsen i Getå för en tyst minut.

Järnvägsmuseet i Gävle är just nu stängt för ombyggnad fram till 2020. Under stängningen görs ett antal resor med olika järnvägshistoriska fordon med olika teman i hela landet.

Tåghallen i Gävle håller öppet vid enstaka tillfällen, närmast nästa helg, 7-8 juli.

Annons: