Åsa utbildar sjuksköterskor – ”Ett drömliv”

Textstorlek:

Sedan femårsåldern har Åsa Hedlund drömt om ett arbete inom vården. Nu utbildar hon framtidens sjuksköterskor på Högskolan i Gävle och lever drömlivet.
– Det är ett intellektuellt stimulerande arbete, säger hon.

Skolkorridoren ligger öde och solen steker utomhus. Om ett par veckor hälsas nya och gamla studenter till Högskolan i Gävle inför höstens terminstart.

Ett hundratal av de nya studenterna välkomnas till det treåriga sjuksköterskeprogrammet.

En av lärarna som stiftar bekantskap med nya kursare är Åsa Hedlund, universitetsadjunkt i vårdvetenskap på högskolan.

– Jag har världens bästa jobb. Jag får ta del av den senaste forskningen, planera och utveckla kurser samtidigt som jag utbildar framtidens sjuksköterskor och distriktssjuksköterskor. Jag ser det som ett intellektuellt stimulerande jobb, säger 36-åringen med ett leende på läpparna.

Sjuksköterskeprogrammet vid Högskolan i Gävle räknas som en av lärosätets populäraste utbildningar.

Inför höstens antagning sökte 1018 personer in till utbildningen, varav 239 sökande hade utbildningen som förstaval.

– Det är stor konkurrens om platserna. Många vill bli sjuksköterska, vilket statistiken illustrerar. Vi har studenter från hela landet, från Malmö i söder och upp till Norrland, vilket visar att utbildningen är attraktiv, säger Åsa Hedlund.

För att tillfredsställa behovet har skolan intagning både på höst- och vårterminen.

– Det som skiljer är att höstintaget fokuseras till Gävle som studieort, medan vårintaget innebär att även Bollnäs, Hudiksvall och Norrtälje är studiebaserade orter. Det innebär att vi i lärarkollegiet kommer ut till orterna och bedriver undervisning där också.

Den treåriga utbildningen består av 13 olika kurser med fokus på omvårdnadsvetenskap.

– Studenterna lär sig omvårdnad, läkemedelshantering, fysiologi, ledarskap- och utvecklingsarbete, kirurgi, stresshantering och mycket mer. I grunden är det en bred utbildning som ger studenterna stora valmöjligheter efter examen.

En av utmaningarna med akademiska studier berör att lära sig att förstå vetenskap.

– En stor del av utbildningen handlar om att lära sig att värdera forskning och även att skriva vetenskapligt.

De teoretiska studierna varvas med praktikperioder.

– Varje år är studenterna ute och praktiserar sina kunskaper. De är bland annat på sjukhusens vårdavdelningar, hälsocentraler, inom psykiatri och hemsjukvård.

Sista terminen på utbildningen får studenterna skriva ett examensarbete, i form av en c-uppsats.

– Många av studenterna är rädda inför c-uppsatsen, men jag försöker få dem motiverade och känna att de klarar det här. De ska ju lära sig något intressant och det är där fokus ska ligga, inte på svårigheter och hinder.

När utbildningen är avslutad får studenterna två examina, en yrkesexamen samt en kandidatexamen i omvårdnadsvetenskap. 

Det innebär att de kan arbeta som sjuksköterska eller ta en magisterexamen för att sedan läsa vidare på forskarnivå. De kan också, efter något år i arbetslivet, välja att läsa ett specialistsjuksköterskeprogram.

– De kan läsa distrikssköterskeutbildningen här på högskolan. Den är ett år och tio veckor lång och intagningskravet är att du ska ha arbetat som sjuksköterska i ett års tid. Utbildningen ger en magisterexamen samt behörighet att arbeta som distriktssjuksköterska.

Åsa Hedlund är 36 år gammal och uppvuxen i orten Kilafors i Hälsingland.

Redan som femåring hade Åsa bestämt sig för vad hon skulle bli när hon blev stor. Hon ville arbeta inom sjukvården.

– Ända sedan födseln har jag varit intresserad av medicin. Det konstiga är att ingen i släkten har något intresse av sjukvård. När jag var liten gick jag till biblioteket och lånade läkarböcker och tittade i farmors hälsotidningar.

När det var dags för gymnasiestudier valde hon att läsa naturvetenskapligt program.

– Jag vill läsa så mycket biologi som möjligt, eftersom jag trodde att ville bli läkare en vacker dag.

2002 började Åsa läsa sjuksköterskeprogrammet på Högskolan i Gävle, samma utbildning som hon idag arbetar på.

– Jag tyckte att sjuksköterskeprogrammet lät passande i mitt fall, eftersom det tangerar både psykologi och medicin. Bredden gör det intressant.

Åsa tog sjuksköterskeexamen våren 2006 och valde sedan att komplettera utbildningen med att läsa till distriktssköterska på samma lärosäte.

Hon blev klar med utbildningen 2010 och arbetade sedan i fem år inom primär- och hemsjukvård.

Drömmen om att arbeta på högskolan förverkligades genom ett handledaruppdrag.

– Jag frågade om jag fick handleda examensarbeten på sjuksköterskeprogrammet, vilket jag sedan gjorde under ett par års tid vid sidan av mitt andra arbete.

Därefter fick hon ett lärarvikariat på utbildningen. Sedan 2015 är hon fast anställd på högskolan.

– Det bästa med jobbet är att man blir inte uttråkad. Arbetet består av otroligt många olika uppgifter och jag får möjligheten att vara ständigt uppdaterad om vetenskaplig forskning inom omvårdnad. Jag älskar det!