LRF tror på nya affärer med mat från Gävleborg

Slottets husfru, Yasmin Mossberg, för ofta fram mat från länet i olika sammanhang och nu testar LRF nya arenor för att mer lokal mat ska nå slutkunderna. Matmötet i Bollnäs på tisdag är ett första steg. Foto: Agnetha Brolin
Textstorlek:

Lokala mattillverkare har svårt att få ut sina varor i butikshyllorna samtidigt som grossisterna har svårt att hitta lokala matproducenter.
Nu tussar LRF ihop producenter och inköpare på Matmöte i Bollnäs.

Annons:

– Intresset för lokal mat fortsätter att öka, men det är inte alltid som producenter och inköpare når varandra. Det behövs fler arenor, menar Nina Nurmesniemi som är projektledare på LRF Gävleborg som arrangerar det första mötet i länet på tisdag.

– Vi testar olika arenor för att se vad som funkar.

Matmötet är en del av LRFs strategi ”Svensk mat” som handlar om att skapa nya och bättre förutsättningar för odlare, uppfödare och förädlare att nå slutkonsumenterna.

Mötet hålls på Bollnäs folkhögskola och där visar lokala producenter från både Gästrikland och Hälsingland sitt utbud och ger smörgåsbord av smakprov till inköpare från handeln, restauranger och kök inom offentlig sektor.

– Det är en business to business mässa med speeddating och mingel. Inköparna får chansen att knyta kontakten direkt med de producenter som har varor som de gillar.

Intresset inför matmötet har varit stort, både hos inköpare och producenter. Men det har varit svårt att få med krögare och matställen knutna till turistnäringen. Där har det hittills gått ganska trögt att få in lokal mat på menyerna, trots att det är känt att besökare utifrån ofta frågar efter mat från platsen de besöker.

– Det finns krögare som tydligt satsar på lokala råvaror och har stor framgång med det. Men i Gästrikland handlar det bara om ett fåtal restauranger, säger Nina Nurmesniemi som också poängterar att de producenter som är mest ”på hugget” också är de som haft störst framgång i att nå ut i butiker och restauranger.

– Det är svårt att få tiden att räcka till men det gäller samtidigt att visa att man vill utvecklas och att själv ta kontakt där man vill finnas.

– Det verkar också som om intresset för lokal mat är störst på landsbygden, att man vill köpa av dem man har nära och som man känner.

Bland gästrikeproducenterna som finns med på matmötet på tisdag finns Vinnersjö gårdskött från Hedesunda, Åsas ost från Storvik, Ockelbo kyckling, glöggtillverkaren Yule goat från Gävle, Emelies utegrisar från Mörtebo med flera.

Måltidsforskaren Richard Tellström deltar också i mötet med en föreläsning om dagens mattrender.

Annons: