Expert: ”Webbutiken är det nya skyltfönstret”

Textstorlek:

KONSUMENT (TT) Designa din egen sko. Eller provsov madrassen i butiken. I en allt mer digitaliserad värld är upplevelsen A och O för att locka kunden till den fysiska butiken, säger en e-handelsexpert.

Svenskarna handlar allt mer på nätet. Och julklappar är inget undantag. Enligt siffror från företaget Nets minskade handeln i fysiska butiker med cirka fyra procent i omsättning i december jämfört med samma period föregående år. Samtidigt ökade näthandeln med 14 procent i antal transaktioner hos svenska e-handelsföretag.

– Vi befinner oss mitt i en omvandlingstid där vi konsumenter går i framkant och butikerna har svårt att hänga med, säger Patrik Müller, e-handelsexpert på Dibs.

Det talas ofta om att e-handeln växer på bekostnad av den fysiska handeln men Müller ser snarare de två kanalerna som komplement till varandra.

– Webbutiken är det nya skyltfönstret. En ny amerikansk undersökning visar att 46 procent av konsumenterna gjorde ett besök i en fysisk butik efter en bra digital upplevelse.Vissa handalare jobbar för att butiken ska ge en upplevelse utöver det vanliga. I skotillverkaren Nikes butiker får kunderna utlopp för sin kreativitet genom att bygga sin egen sko. Ett annat exempel är en madrasskedja som erbjuder kunden att boka tid för att gå in och sova.

– I vissa fall behöver svenska handlare skala ner antalet butiker. Svenska butiker behöver även bli bättre på att hjälpa kunderna digitalt. Man måste förstå att de flesta kunder använder fler kanaler.