Eleverna tröttnade på analoga läxor

Textstorlek:
Annons:

Vecka 43 har varit PRAO-vecka för eleverna i årskurs nio på Solängsskolan och de har kommit till allt från mekaniska verkstäder till Konsum och ICA. Två av tjejerna i 9C fick förfrågan om de ville göra sin PRAO på SEO-företaget Skribentus och tackade ja.

”Vi visste att vi skulle få jobba med att skriva men annars hade vi inte en aning om vad som väntade” säger en av tjejerna som svar på frågan hur hon såg på sin arbetsplats innan hon åkte iväg på första arbetsdagen.
Då företaget Skribentus främst jobbar med texter var det inte heller oväntat att de två tjejerna fick prova på att skriva en rad olika texter i allt från artikelform till blogginlägg i jag-form. Detta med främsta syfte att påverka olika sidor att röra sig uppåt på Googles sökträfflista.

Nyttan blev nöje
En del av företagets arbete består även i att skapa enklare hemsidor och detta intresserade sig tjejerna för redan första dagen och kom med ett eget förslag. I dagsläget presenterade deras lärare läxor på klassrummets whiteboard, fotograferade av det och mailade ut till föräldrarna. Ett system som tjejerna tyckte borde kunna effektiviseras. De ville istället skapa en låst hemsida där läraren kunde lägga ut läxuppgifterna. På så vis skulle det gå snabbare att presentera läxorna och även bli tydligare för både elever och lärare.
Under praotiden byggde de därför upp solängen.com med dessa funktioner. Samtidigt lärde de sig grundläggande SEO-kunskap i praktiken.
Ett lysande exempel på när Prao inte bara handlar om att få insyn i ett nytt yrke utan där kunskapen direkt kan användas och anpassas utifrån de egna behoven.
Se projektet på Solängen.com

Annons: