”Allt finns här i Hofors”

– Det är hemma för mig och jag gillar när det händer saker, säger Katarina Borbos som är kommunikations- och turismutvecklare i Hofors kommun.​ Foto: Agnetha Brolin
Textstorlek:

HOFORS 

– Allt finns här. Vi måste bara bli bättre på att tala om det.

Det säger Katarina Borbos som är Hofors kommuns nya kommunikations och turismutvecklare.

Annons:

Förra året hade Sverige 60 miljoner övernattningar på hotell, stugbyar och campingplatser.

Gävleborg är det enda länet där gästnätterna blev färre.

Enligt en utredning som Region Gävleborg beställt kommer besökare hit för att träffa släkt och vänner (38 procent) eller shoppa och göra inköp (13 procent).

Nio procent kommer för att få lugn och ro och sju procent kommer hit för att titta på eller delta i idrottsevenemang.

Fem procent kommer för nöjen, lika många kommer för museer.

– Det är inte klokt vilka möjligheter vi sitter på. Fantastiska idrottsanläggningar, kulturen och naturen, säger Katarina Borbos.

– Vi har kontrasterna och det är nära till allt. Stadslivet ligger precis intill tysta naturmiljöer.

– Men vi måste jobba tillsammans och visa vad vi har.

Det har bara gått ett par månader sedan hon började som kommunikations- och turismutvecklare i Hofors. Tjänsten är ny och ansvaret för besöksnäringen ligger sedan årsskiftet på näringslivsorganisationen Entré Hofors.

– Helt rätt att näringsliv och besöksnäring sitter under samma tak, tycker hon.

– Självklart eftersom utvecklingen går hand i hand.

Hofors kommuns satsning på att utveckla turismen kommer samtidigt som Region Gävleborg storsatsar och bygger ett gemensamt platsvarumärke.

Med det ska alla aktörer i Gävleborg utveckla och marknadsföra sina verksamheter.

– Mycket av det som finns i länet finns här i Hofors. Just bredden är en styrka.

Trots att hon är ny på jobbet har hon bra koll på utbudet i kommunen.

– Det här är min bygd. Det är hemma för mig och jag gillar när det händer saker.

Närmast ska hon samla alla aktörer för att bygga ett nätverk för besöksnäringen.

– Jag hoppas alla vill vara med. Företag, föreningar, privatpersoner som har boenden. Alla som har något för besökare.

– Även de som inte vet än att de är en del av besöksnäringen i Hofors kommun, säger hon bestämt.

– Med ett nätverk kan vi ha bättre koll på varandra så att alla vet vad som finns.

– När vi känner varandra kan vi lära oss vad som efterfrågas och paketera våra upplevelser utåt på ett bättre sätt.

– Om vi tipsar och marknadsför varandra får fler del av varje besök samtidigt som besökaren kan få ut mer av sitt besök.

Även om hon nu har ansvar för att utveckla turismen i hela kommunen kommer hon även i fortsättningen att vara med och arrangera Sveriges största bluegrassfestival.

– Jag tar semester och jobbar med den. Den vill jag inte missa, säger hon och öppnar för att arrangemangen runt festivalen kan bli fler.

– Besökarna kommer redan på onsdagen och festivalen börjar på fredagen. Något ska de ju göra de där dagarna.

Det mesta är redan klart för årets festival som kanske måste hållas på en ny plats.

– Det är fullt på boendet för ensamkommande på bygdegården och kanske måste vi titta på ett nytt ställe.

– Men vi har plan B och plan C så det ordnar sig.

– Festivalen ska hållas i Torsåker om jag så ska hägna in bakom kåken därhemma, säger turismutvecklaren i Hofors.

Annons: