Park byter identitet

Personalen har jobbat ett tag med att byta identitet på parken. Här syns den nya logotypen på naturumföreståndaren Jennie Dalethssons tröja. Foto: Ebba Pettersson
Textstorlek:

Gysinge Färnebofjärden och landets andra nationalparker firas på söndag, på nationalparkernas dag. Då passar Naturum också på att inviga parkens nya identitet. Den delas med de andra 28 nationalparkerna och ska hjälpa naturintresserade besökare att känna igen sig.

Annons:

Målet med att ta fram en ny identitet har varit att Sveriges nationalparker ska höra samman tydligare.

Det innebär inte att fjällbjörkar ska planterats ut på Gotska Sandön, eller att strandkrabbor från Kosterhavet ska krypa runt i Nedre Dalälven.

Naturen är densamma som tidigare, men informationen ser annorlunda ut.

– Naturvårdsverket, som äger alla landets nationalparker, bestämde sig för att göra en satsning där alla parkerna byter till en gemensam identitet, förklarar Jennie Dalethsson som är föreståndare på Naturum Färnebofjärden.

– Det är alltså en ny logga.

Logotypen syns i broschyrer och annat informationsmaterial, och på skyltar ute i vid lederna, i landets alla nationalparker.

– Vår gamla logotyp, med en slaguggla som häckar i en ek, beskriver landskapet här, säger Jennie.

– Den nya är till för att besökaren ska veta när han eller hon kommer till en nationalpark, var man än är i landet. Det ska vara lite speciellt.

I tidigare informationsmaterial fanns stjärnan med, fast då var den vit som en snöstjärna.

På uppdrag av Naturvårdsverket togs den nya logotypen fram under åren 2009-2011, i ett projekt som resulterade i att snöstjärnan blev guldfärgad istället för vit.

Företaget tog också fram en tredimensionell variant av stjärnan som ser ut som en krona.

På så sätt ville de visa att nationalparkerna är den svenska naturens kronjuveler. Samtidigt analyserades nationalparkernas styrkor, potential och syfte.

Den nya identiteten testades i Hamra nationalpark i Ljusdals kommun och har de senaste åren förts ut till övriga nationalparker.

Att byta logotyper och bygga varumärken är just nu populärt bland landets offentliga aktörer.

Naturvårdsverket hoppas att det ska att locka fler att besöka de 28 nationalparkerna.

Syftet med det är dels att öka allmänhetens kunskap om naturen, dels att få fler att tycka att naturvård är viktigt.

Speciellt för nationalparkerna är att deras natur ska vara beständig, oavsett hur samhället och logotyperna förändras.

Det lyfts fram på nationalparkernas dag, som i år firas söndag 22 maj. Då blir det innebär det full aktivitet i Färnebofjärden.

Då ordnas det småkrypssafari för barnen och guidade turer för familjer. Musik hörs vid älvkanten och landshövding Per Bill håller tal.

Vuxna får tips om naturens matieral och ett stenomnument ska resas, bland annat.

På eftermiddagen nyinvigs stigen på Granön. Den har Länsstyrelsen Gävleborg breddat och jämnat till, för att fler ska kunna uppleva ön.

Lars-Göran Wadén har hjälpt länsstyrelsen med det arbetet. Han ordnar två guidade turer på eftermiddagen, klockan 12 och klockan 14, då han visar runt på Granön och berättar om både nationalparken och om tillgänglighetsfrågor.

Den som funderar på just den nya identiteten kan lära sig mer om det i Naturum.

För i samband med Naturvårdsverkets satsning har bland annat -lederna i parken skyltats om, och informationsskyltar piffats upp.

– Det passar vi på att inviga på söndagen, säger Jennie.

Hon tycker att den nya identiteten passar fint.

– Nationalparkerna är ju några av våra finaste områden. Klart att de ska märkas ut med en guldstjärna!

Annons: