Begagnade cyklar är dyrare än förr

Det är dyrare att få tag på begagnade cyklar än vad det var för några år sedan. Foto: Fredrik Sandberg/SCANPIX
Textstorlek:
Annons:

Den rådande cykelboomen i Sverige har drivit upp priserna på begagnade cyklar.
Mest ökar priserna på damcyklar.

Försäljningen av cyklar har ökat stadigt de senaste åren.

Enligt statistik från branschorganisationen Cykelbranschen såldes drygt 598 000 cyklar under fjolåret jämfört med 501 000 stycken 2010 – en ökning med nästan 20 procent.

Och suget efter cyklar märks på begagnatpriserna.

Enligt statistik från annonssajten Blocket stiger snittpriserna stadigt.

Den genomsnittliga cykeln kostar i dag 2 314 kronor, vilket är cirka 200 kronor mer än för ett år sedan.

Hittills i år kostar en damcykel cirka 1 400 kronor i medianpris, vilket är 17 procent dyrare än under samma period i fjol.

Herrcykelns medianpris ligger på 1500 kronor, 7 procent dyrare än i fjol.

Men många drar sig för att köpa cykel på Blocket till följd av risken för att cykeln kan vara stulen.

– Vi försöker nå ut med kunskap och information om det här köpekontraktet som är så viktigt att fylla i, säger Linnéa Aguero, pressansvarig på Blocket.

– Det är jättesvårt för en person som träffar en trevlig säljare att bedöma om den här cykeln är ägarens. Det man kan göra är att när man fyller i det här köpekontraktet så identifierar man både köparen och säljaren och skriver in allt som ingår.

Varje dag under sommaren stjäls 262 cyklar, enligt Stöldskyddsföreningen.

– Cyklar stjäls oftast på offentliga platser eller i anslutning till ägarens bostad och tyvärr är det mycket få cykelstölder som klaras upp.

Det säger Lotta Mauritzson, ansvarig för rådgivning på SSF Stöldskyddsföreningen.

En vanlig cykel omfattas för det mesta av hemförsäkringen men dyrare cyklar kräver många gånger en extra försäkring.

Det är viktigt att hålla koll på vilka villkor som gäller i försäkringen vid till exempel stöld.

Villkoren i försäkringen kan då variera mellan olika bolag.

– Låset och hur man låser fast sin cykel är det som är avgörande för att få ha sin cykel kvar och låsningen är också ett krav för flertalet försäkringar, säger Lotta Mauritzson.

Peter Challis/TT

Anders Eklöf

Annons: