Mobilt feriejobb i Hofors

Isak Torro Rosenberg och Jenny Österblom har som sommarjobb att hjälpa pensionärer att bli bättre på att använda mobiltelefonen. Foto: Agnetha Brolin
Textstorlek:
Annons:

HOFORS Låter det svårt att byta ringsignal, skaffa ett lösenordsskydd och filma barnbarnen med mobiltelefonen. I Hofors sommarjobbar Jenny Österblom och Isak Torro Rosenberg med att hjälpa pensionärer med IT och mobiltelefoni.

I vintras fick Hofors kommun ett medborgarförslag om -pensionärer som vill lära sig mer om it och mobiltelefoni.

Nu i sommar blir förslaget verklighet.

Under två veckor finns Isak Torro Rosenberg och Jenny Österblom på plats i centrala Hofors för att svara på frågor och hjälpa pensionärer att förstå mobiltelefonen lite bättre.

– Vi sökte feriejobb hos kommunen men visste inte vilket jobb vi skulle få, berättar Jenny.

Efter några veckor fick de veta att deras uppgift skulle bli att stötta pensionärer som vill lära sig mer om hur man kan använda mobiltelefonen.

– Första veckan har vi förberett oss med att göra instruktioner för hur man använder olika appar och funktioner, berättar Isak.

– Vi har fixat en QR-kod och om man scannar den kommer man direkt till hemsidan där alla instruktioner finns, säger Jenny och visar den svartvita fyrkanten som utgör själva ”koden”.

QR-koden är som en streckkod med små rutor istället för streck. Med en smartphone kan man scanna koden och komma direkt till informationen.

– Vi visar hur man gör, säger Jenny lugnande.

Tillsammans har de gjort en lista på allt de kan hjälpa till med. Det handlar både om funktioner i telefonen, som hur man ställer alarm, använder kalendern eller skriver textmeddelanden (sms).

Det handlar också om hur man skaffar konto för att kunna ladda ner appar och hur man kommer igång med att använda apparna.

– Har man aldrig gjort det kan det ju verka lite svårt, säger Isak. Men det är oftast inte så svårt.

– Men har man en gammal knapptelefon kan det bli knepigt, kontrar Jenny.

De visar hur man kan lägga in Swish och andra bank- och betalningslösningar, hur man kan ha videosamtal och se den man ringer på skärmen och förklarar hur sociala medier som snapshat, twitter och facebook fungerar.

– Längst ner på listan har vi skrivit övrigt så man kan faktiskt komma hit och fråga vad man vill, säger Isak som hoppas att fler kommer med frågor nästa vecka.

De första dagarna var det knappt någon som vågade sig fram med frågor.

– Det är ju lite synd om ingen kommer, säger Jenny.

Idag och nästa vecka finns -Jenny och Isak mellan Folkets Hus och Ica. Vid dåligt väder finns de på Hofors bibliotek.

 

Annons: