Scenograf från Hofors designar på hemmaplan

Hanna Cecilia Lindkvist började med teater hemma i Hofors, och har läst många utbildningar för att bli scenograf och kostymdesigner. Foto: Ebba Pettersson
Textstorlek:

Som tonårig Hoforsbo föll Hanna Cecilia Lindkvist för teatern och konsten. Nu är hon tillbaka i Gästrikland, som scenograf och kostymdesigner i Folkteaterns Gävleborgs nya föreställning Som du. Som dom. Som jag.
– Det är jättekul att vara tillbaka, säger hon. 

Annons:

En lång, lite solkig t-shirt. En välanvänd skinnjacka och slitna gympaskor.

Kläderna i Folkteaterns Gävleborgs nya föreställning skulle kunna komma från skrubben i hallen, eller kanske från loppis.

Så är det verkligen inte.

– Vi har sprungit massor i affärer, här och i Stockholm, för att hitta precis rätt kläder. Sedan har vi sytt om mycket, berättar Hanna Cecilia.

I kostymateljén visar hon rader av skjortor och byxor, högar med skisser och inspirerande collage.

Hon skapar kostymen i tätt samarbete med skådespelare och regissör. Och med teaterns sömmerskor som ser till att jeansen blir lagom slitna och att jackan hänger rätt.

– Det ska kännas rätt för rollen som skådespelaren har. För publiken ska alla kläder bilda en helhet, det ska hänga ihop. Samtidigt ska det kännas som att man kan möta personerna ute på stan.

Hanna Cecilias kärlek till teatern föddes vid mitten av 90-talet, hemma i Hofors.

– Jag var med i Hofors Lyriska, Pia Möller Andersén var med och jag fick vara ett av barnhusbarnen i Oliver Twist. Senare gjorde vi Folk och rövare i Kamomilla stad och repade i gamla Hagaskolan. Man fick ha kostym, springa runt bakom scenen, packa matsäck…

– Det var jätteviktigt för mig. Man fick se hela arbetet och känna att det här gör vi tillsammans.

I tonåren prövade hon att göra dekor.

– Jag målade ett sjörövarskepp när jag var 15, till någon barnteater. Det stod på biblioteket ett tag har jag för mig.

Kulturlivet i Hofors är värdefullt, menar hon.

– Det är jätteviktigt att det finns möjligheter att vara med och skapa. Det ska Hofors vara stolta över, att en mindre ort har en sådan kompetens.

Efter en klassresa till Folkteaterns uppsättning Blodsbröder, stod det klart att det var konst som Hanna Cecilia skulle ägna sig åt. Hon började på konstskola.

– Jag gick en massa konstskolor. Verkligen massor, det var jätteroligt. Men jag saknade att samarbeta med andra.

Hon utbildade sig till scenograf på Dramatiska institutet, numera Stockholms dramatiska högskola. Sedan examen har hon frilansat.

– Det finns fasta scenograftjänster, men bara på vissa teatrar. Här är jag anlitad för just det här projektet.

Som frilansare går hon ibland utan jobb.

– Det är jobbigt. Om jag börjar fundera på vad som händer sedan, kan det kännas otryggt. Men mitt jobb här gör att jag får jobb längre fram, så det gäller att vara i nuet.

Hon jobbar med allt från små projekt där hon syr och bygger själv, till stora projekt som på Folkteatern. När hon ritat hur det ska se ut på scenen, har dekorverkstaden hjälpt henne att bygga.

– Det är så lyxigt, att yrkesskickliga människor gör det jag har ritat.

Scenografin, alltså rummet på scenen, ser ut att vara byggd i gammal betong. Klibbig fukt från taket spräcker målarfärgen och når nästan ända ända ned till det gröna möglet som klättrar upp från golvet. En lång korridor leder in i fjärran. En rostig metalltrappa skranglar upp till scenografins övervåning.

Enkla, hårda stolar är det enda som finns att sitta på.

Liksom med kostymen är samarbetet nyckeln till att lyckas med scenografin. Den ska stämma med regissörens idéer, funka för skådespelarna, göra sig bra i scenljuset, och så vidare.

– Det är det roligaste, att jobba tillsammans i processen. Men det kan vara svårt också. Jag måste vara stolt över mitt yrke och tydlig med det jag vill, och samtidigt ta in andras idéer och göra dem till mina.

– Ibland får man helt enkelt kompromissa. Men ibland, som här, hittar man en gemensam vision och jobbar för den.

I själva verket är scenografin inte gjord i betong. Den ska kunna packas ihop och turnera.

Som du. Som dom. Som jag. ska spelas på fyra orter i länet.

Efter premiären den 22 oktober stannar Folkteatern i Gävle ett tag. I början av december åker de till Valhalla i Sandviken och stannar i tre dagar.

En av dagarna går en teaterbuss dit från Hofors.

– Att designa för turné har varit en utmaning, men dekorverkstaden har hjälpt mig att bygga så det ska fungera. Det ska bli spännande att se hur det går.

När föreställningen börjar spelas är Hanna Cecilias arbete klart, och hon går vidare mot nya mål. Vad det är, vet hon inte riktigt.

– Det skulle vara kul att göra opera… Men just nu känns det som ett drömjobb, det vi gör här. Det är extremt roligt.

Ebba Pettersson

 

FAKTA Hanna Cecilia Lindkvist 

Ålder: 33 år

Bor: Stockholm, kommer från Hofors

Familj: Fredrik, Silje och Dag

Aktuell: Scenograf och kostymdesigner i Folkteatern Gävleborgs nya föreställning Som du. Som dom. Som jag.

Annons: