Sista chansen se mästaren

Textstorlek:

RÖRBERG Han har tillhört världseliten i årtionden och beskrivs som en legend.
För två år sedan gick han i pension från jobbet som brandman i Gävle. 
På söndag kör Per-Olof Posa Serenius sin sista tävling i isovalen på Gävle motorstadion.

Annons:

Han har själv bjudit in åkarna.

Det är så det brukar vara när en åkare ska köra sin sista tävling.

En del återbud från de internationella åkarna har det blivit eftersom det krockar med tävlingar ute i Europa. Men det blir fullt startfält med 16 förare.

– Det är ganska blandat med åkare, säger Posa och nämner några finnar, norrmän och svenskar som ska bjuda på motståndet på isbanan i Rörberg.

– Det är en helt vanlig tävling.

– Det är fyra förare i varje heat och de kör fyra varv per heat. Alla kör mot alla så det blir 20 heat, förklarar Monica Lundin som håller i tävlingarna.

– Efter grundomgången ränkas poängen ihop och de bästa kör -finalerna. Vinnaren i B-finalen går vidare till A-finalen så totalt blir det 22 heat.

En helt vanlig tävling, alltså, men den sista för Posa som har dragit ut på avslutningen på tävlingskarriären under flera år.

Redan innan han gick i pension som brandman i Gävle för två år sedan pratade han om att avrunda karriären.

Då hade han blivit petad ur landslaget eftersom förbundet ville satsa på yngre förare. Men han fortsatte köra.

För ganska precis ett år sedan kom beskedet att han tackat nej till SM-finalen. Tävlandet var över.

Istället bestämde han sig för att stötta en av de yngre förarna, Ove Ledström, som skulle göra sin första säsong i Grand prix-serien.

– Det innebär många långa -resor i Ryssland och den biten kan jag, skrattar Posa som räknar med att ha gjort drygt 80 resor i det stora landet i öster.

– Jag har varit fler gånger i Ryssland än de flesta ryssar varit. De har varit där en gång, jag 85.

Han berättar om långa bilresor genom ett Ryssland som ingen turist sett tidigare. Om förändringen från kommunisttiden fram till idag, om galna trafiksituationer, om utflykter till hemliga och okända platser och om att träna och tävla med de absolut bästa förarna.

– Jag har fått se det riktig Ryssland dit inga besökare kommer.

Lite av det kan han fortsätta uppleva som Ove Ledströms mekaniker.

– Jag ska fortsätta åka med Ove, men jag missar några svängar i vinter eftersom det krockar med annat.

Som en del engagemang i samband med tv-programmet Mästarnas mästare där han är en av deltagarna.

– En upplevelse att få vara med om, säger han och berättar att några av säsongens mästare kommer för att se honom köra isracing på söndag.

– Brottaren Martin Lidberg har jag bra kontakt med.

Tony Rickardsson väntas också dyka upp. Och motocrosslegenderna Torsten Hallman och Bengt Åberg.

– Det blir väl lite arrangemang runtikring, säger Posa och koncentrerar sig på att testa cykeln och isen i ovalen inför tävlingarna.

Mitt i veckan var han på Rörberg och kände sig för. Helst vill han hinna till Östersund en sväng före tävlingen för att få köra ett ordentligt träningspass.

Mekanikern Leif Peltonen justerar cykeln mellan träningsåken. Båda vill vara väl förberedda inför tävlingen där Posa bland annat får möta Ove Ledström som han nu arbetar för.

Att en åkare bjuder in till en sista tävling är kutym inom sporten. Det är också kutym att överskottet från tävlingen till-faller den som slutar.

– Som en chans att få en slant på slutet. Det är inga stora pengar i isracing så det kan behövas.

Men Posa har tänkt i helt andra banor.

Han vill att överskottet delas lika mellan Barncancerfonden och en fond för skadade förare.

Agnetha Brolin

Annons: