Fräsiga företag laddar

Webbmaster Viktor Stridh, produktutvecklare Johan Germundsson, ekonomiansvarig Mikael Josefsson, försäljare Joakim Lehikoinen, marknadsförare Willliam Pettersen och vd Rasmus Hall från Fräsit UF. Foto: Ebba Pettersson
Textstorlek:

SANDVIKEN Det har varit en intensiv vecka för Bessemergymnasiets unga företag. På torsdagen deltog 24 företag i länsmässan i Bollnäs. Till den behövdes både snygga montrar och en säljande attityd.

Annons:

Ett gäng var lite oroliga för om deras specialbyggda 3D-skrivarfräs skulle fungera ordentligt under mässan. Maskinen är till för att gravera personliga motiv på mobilskal i aluminium.

Företaget heter Fräsit UF.

– Fräsit utan G, med vår slogan: Sveriges fräsigaste mobilskal, säger Johan Germundsson och kompisarna skrattar.

Killarna var överens om två saker, när de startade företaget: De skulle sälja något slags mobiltillbehör, och de skulle göra produkten själva. Hittills går det bra.

– Det är kul och spännande, men mycket jobb också, säger Rasmus Hall.

– Ja, vi har mycket annat skolarbete och så är det mycket pappersarbete. Vi går Teknik, inte Ekonomi, säger Mikael Josefsson.

Alla har fått olika roller i företaget. Produkten är bara en del – det tillkommer markandsföring, affärsplaner, försäljning och så vidare.

– Men vi är flexibla och hjälper varandra. Annars hade produktutvecklaren fått väldigt mycket i början, och ekonomiansvarig hade haft mycket i slutet, säger William Pettersen.

De har prövat att sälja på Sandbacka park och lyckats bra. Samtidigt försöker de sälja på internet.

– Vi har en hemsida, men det är svårt med betalningslösningarna där, förklarar Viktor Stridh.

Till länsmässan reser Bessmerskolans företag gemensamt, med hjälp av Fordonsprogrammets transportelever.

Fräsit UF tar mässan som en chans att öka försäljningen på flera sätt.

– Då ska vi marknadsföra oss, sälja grejer, knyta kundkontakter, säger Joakim Lehikoinen.

När läsåret tar slut måste Fräsit UF avvecklas. Det ingår i kursen. Om killarna vill kan de fortsätta i ett nytt, riktigt företag. Men de har siktet inställt på högre studier, så framtiden får utvisa om de fortsätter fräsa.

Mobiltillbehör är populärt bland de unga företagarna. Charge saviour UF säljer en pryl som ser till att laddaren till mobilen inte går sönder.

– Den gör så att sladden inte böjer sig så trådarna går av, förklarar företagets marknadsansvarige David Jansson.

Han, vd Ayman La-Zohari, ekonomiansvaig Meron Tekle och säljaren Saeed Ahmed går Handelsprogrammet.

För dem och Ekonomiprogrammet är UF-företagandet obligatoriskt. Då ingår uppgiften att bygga sin egen mässmonter i Byggprogrammets lokaler.

Killarna satsar på en svartvit monter med produkten i fokus.

De har redan stor erfarenhet av att sälja. Utöver de två obligatoriska säljtillfällena har de hittat egna tillfällen.

– Vi har exempel bokat in oss på fotbollsturneringar och sålt, berättar Ayman.

Han har funderat på att driva eget i framtiden, men vet inte vad han ska satsa på.

– Man får se vad som händer i livet.

Ebba Pettersson

Annons: