Bussturen som inte fanns

Busshållplatsen låg precis utanför Gunhilds gård i Kilen. Nu går inte bussen längre och Gunhild går fyra kilometer till affären för att handla. Foto: Marita Grufvik
Textstorlek:

​I 15 år körde bussturen ”Antikrundan” pensionärer till mataffären i Årsunda. 
När en ny upphandling av skolskjuts gjordes försvann bussturen, men enligt kommundirektören har rundan aldrig funnits.

Annons:

Gunhild Viberg åkte med – ”Antikrundan””nästan från start.

Hon bor fyra kilometer från mataffären och har problem med balansen när hon bär något.

I somras blev hon tvungen att börja gå fram och tillbaka till butiken med rollator, för att få hem maten.

– Det går bra att gå här hemma, men ska jag bära matkassar behöver jag något att stödja mig på, berättar Gunhild.

Mats Hedblom på Wahlmans buss, berättar att turen först gick som linjetrafik genom X-trafik. När linjen drogs in kom Mats på idén att köra mellan skolskjutsarna och föreslog det för kommunen eftersom han såg att vissa behövde hjälp att ta sig till affären.

– Rundan var inte bara för pensionärer, alla fick åka med, säger Mats Hedblom.

Kommunen gjorde en omorganisation i april 2016 och hanterar idag skolskjutsen inom Västra Gästriklands Samhällsbyggnadsförvaltning. Det är en annan förvaltning än den som köpte in skolskjutsen när Antikrundan började. Turen var då inbakad i skolskjutsen. Kuxatrafiken i Ockelbo fungerar på samma sätt.

Men enligt Sandvikens kommundirektör Ann-Katrin Sundelius har rundan aldrig köpts in.

– Ingen här vill kännas vid att de handlat upp turen och på fakturorna står det bara skolskjuts, säger hon.

Hon säger också att kommunen inte kan ha en tur för pensionärer eftersom de bara sköter kollektivtrafiken och menar att likställighetsprincipen gör att alla byar i kommunen ska ha en liknande tur om Årsunda har en.

Likställighetsprincipen finns i Kommunallagen: ”Kommuner och landsting skall behandla sina medlemmar lika, om det inte finns sakliga skäl för något annat.”

Om det bara finns en butik i byn kan ägaren söka ett servicebidrag.

Region Gävleborg har en varuförsörjningsplan som säger att befolkningen i glesbygd och landsbygd ska kunna köpa mat och drivmedel.

– Det ligger på handlaren att ordna detta, säger Ann-Katrin Sundelius.

Under åren har många oroat sig för att turen skulle dras in, men när den har fortsatt gå har pensionärerna vant sig vid att kunna sköta sina inköp på egen hand.

Kommunen betalade turen, men vid varje upphandling gick det rykten om att ”Antikrundan” skulle försvinna.

– Jag gjorde ingenting den här gången heller, turen har ju alltid fortsatt, berättar David Pettersson som har mataffären i Årsunda.

När kommunen slutade betala för turen blev det svårt för Gunhild att handla mat. Hon berättar att hon inte har några anhöriga, ingen bil och hon har inte sökt färdtjänst eftersom hon kan röra sig och klarar att åka med allmänna kommunikationer.

Men idag finns inga allmänna kommunikationer som fungerar för Gunhilds matinköp.

– Det är ju ingen lyxresa vi åker på, jag behöver bara handla mat, säger Gunhild.

Ibland har Gunhild blivit upplockad av personer som sett henne längs vägen.

Just nu får hon åka med en granne som handlar mat i Sandviken varannan vecka. Men de åker till en stormarknad som Gunhild inte känner till så bra.

– Självklart är jag tacksam att jag får åka med, men jag tycker bättre om det lilla och nära, säger Gunhild.

Förutom att handla mat, träffade Gunhild vänner och bekanta genom bussrundan.

Handlaren David bekräftar att bussturen var mycket viktigt socialt. Andra personer än de som åkte bussturen kom också till affären, för att de visste när ”Antikrundan” kom från byarna Berga och Lund.

– Många klädde upp sig. För en del var det enda gången de kom hemifrån, säger David.

Matbutiken stod för fikat och ordnade extra bemanning för att kunna hjälpa de som behövde. Pensionärer fick också rabatt på onsdagarna när turen kom till affären.

– Jag märker ingen skillnad på omsättningen, nu kommer anhöriga och handlar, säger David.

Själva handlingen tog omkring 20 minuter för Gunhild, sedan passade hon på att fika och umgås med bekanta innan turen gick tillbaka.

– Jag missade inte kaffet en enda gång, säger Gunhild.

Den här gången förlorade Walhmans buss upphandlingen av skolskjuts och kör nu som underentreprenör.

När VS & Perssons Bussar tog över försvann ”Antik-rundan”. Men Gunhild hoppas den ska komma igång igen.

– För mig spelar det ingen roll vem som betalar, bara jag kan ta mig till affären, säger Gunhild.

Marita Grufvik

Annons: